יום שלישי, 19 בפברואר 2013

אופנת שנות השישים - כל מה שרציתם לדעת....




עשור שנות ה-60 היה עשור ששבר הרבה מסורות שהיו קיימות באופנה, עשור שמשקף תנועות חברתיות ושינוי מגמות. השינוי ניכר גם בתחום האופנה, מרי קוואנט המציאה את חצאית המיני, וג'קי קנדי הציגה את כובע הצילינדר, ריסים מלאכותיים נלבשו על ידי נשים בכל העשור, והתסרוקות היו במגוון רחב של אורכים וסגנונות. החל משנת 1967, בדים חדשים מחומרים חדשים כמו PVC ופוליאסטר החל להיות יותר ויותר פופולרים בקרב צעירים. 

תוך התמקדות בצבעים וגוונים שונים, במהלך שנות ה-60, אנשים התלבשו בהדפסים פסיכדליים, צבעי ניאון זרחניים, ודפוסים תואמים, מכנסי חצאית, מגפיים, שמלות PVC בצורת קופסה ובגדי PVC אחרים. 
בשנות ה-60 המאוחרות החלו תנועות חברתיות שקראו לשחרור מיני, שלום ואהבה חופשית. לאנשים אלו המכונים "היפים" היתה השפעה גדולה על סגנון הלבוש של נשים וגברים, שכללו מכנסי ג'ינס בגזרת פעמון (פאדלפון), בדי באטיק בצביעה ידנית וכמו גם הדפסי הפייזלי.



שנות ה- 60 המוקדמות

האופנה בשנים הראשונות של העשור שקפה את האלגנטיות של הגברת הראשונה, ז'קלין קנדי. בנוסף לכובע הצילינדר המרובע, נשים לבשו מטפחות ראש, חליפות עם ז'קטים קצרים מרובעים, וכפתורים גדולים במיוחד. שמלות פשוטות וגיאומטריות.


Jackie Kennedy


Jackie Kennedy

מכנסי הקפרי - מכנסיים באורך מעל הקרסול. אופנה שהחלה בסוף שנות ה-50 והמשיכה בשנות ה-60 המוקדמות. השחקניות אודרי הפבורן ובריג'יט בארדו ידועות כמי שאהבו ללכת עם המכנסיים ובעקבותיהן שאר הנשים.

משמאל לימין: אודרי הפבורן ובריג'יט בארדו
 בשמלות הערב, שמלות נשף, חצאיות מלאות, לאלה לעתים קרובות היו מחשוף נמוך, ומותנים הדוקים.
משמאל לימין: שמלות ערב בתחילת העשור, נשות "מד-מן" מציגות את אופנת תחילת שנות ה-60
מתחילת שנות ה-60 ועד לאמצע העשור, המודרניסטים הלונדונים המכונים The Mods עיצבו אופנה פופולרית יותר עבור הבריטים הצעירים, והמגמות האופנתיות השתנו בתדירות גבוהה יותר מאי פעם בהיסטוריה של האופנה. מעצבים התאימו את עיצוביהם לקהל יותר צעיר ומודרני שהוביל לגידול בהתעניינות ובמכירות.
60s mod fashion by Pierre Cardin
חליפות הגברים התרחקו מגוונים חיוורים, והיו עכשיו בצבעים בהירים וצבעוניים.

הביקיני הפופולרי נכנס לאופנה בשנת 1963, לאחר שהופיע בסרט המוסיקלי "מסיבת החוף".

כרזת הסרט "מסיבת החוף" 1963

אמצע שנות ה-60

מנהיגי סגנון האופנה באמצע שנות ה-60 היו לרוב הבריטים, אנשי The Mods, שהתאפיינו בבחירת סגנון שונה משנות ה-50, והאופנות החדשות שאומצו היוו מודל-לחיקוי לצעירים רבים. את החדשנות האופנתית אימצו לראשונה כוכבי הטלויזיה, הקולנוע והמוסיקה ואחריהם, הדרך אל ליבו של הקהל הרחב היתה קצרה. 
1960s catalog picture - Mod dresses
(Mod geometric-patterned dresses (1960s Foale and Tuffin advertisement
The Mods עבדו בקצה התחתון של כוח העבודה (9:00-17:00), משאירים לעצמם זמן לבגדים, מוזיקה ומועדונים. הם הקשיבו לג'ז מודרני, ואהבו להתלבש ולהשוויץ בסגנונם המיוחד בבתי הקפה. כל זה לא היה עד 1964, כאשר המודרניסטים באמת הוכרו על ידי הציבור ושנשים באמת התקבלו בקבוצה.
בגדי-ים עם חליפות תואמות משנות ה-60
1960s Mod sunglasses
לבנות היו תספורות קצרות, נקיות ולעתים קרובות הן היו לבושות בסגנונות דומים לאופנה הגברית. הסטייל של ה -The Mods כונה לעיתים "סגנון העיר ג'נט". החולצות היו צרות ורזות בעלות צווארון נמוך וכפתורים, מלוות במכנסיים צרים וצמודים, ומגוון בדי פוליאסטר ואקריליק נלבשו.
Nancy Kwan
Mods Fashion
Jean Shrimpton in a 1960s Lambretta advertisement




 "ליוויס" היה הג'ינס היחידי שנלבש ע"י המודרניסטים, ומכנסי הפעמון הובילו את הדרך לתנועת ההיפים. 
 Levis Jeans
סגנון החיים של the mods וטעמם המוסיקלי היו ההפך הגמור משל קבוצת היריבים - הרוקרים.


mod boy relaxing on vespa

The Rockers - אהבו מוזיקת רוקנרול משנות ה- 50, המראה שלהם היה קלאסי, הם חיקו את הבגדים ותסרוקות של מעצבי אופנה גבוהים בצרפת ובאיטליה. לבשו מעילי עור שחורים, תסרוקות משומנות ונפוחות (סגנון אלוויס), רכבו על אופנועים וקטנועים בעיקר ווספה או למברטה. 





רחוב קארנבי וקינג'ס רואד של צ'לסי היו לתהלוכות אופנה וירטואליות.









לאחר שהמעצבת מרי קוואנט הציגה את חצאית המיני בשנת 1964, אופנת שנות ה -60 השתנתה לנצח. חצאית המיני נלבשה בסופו של דבר על ידי כמעט כל בחורה צעירה ומסוגננת בעולם המערבי, שדחפה את חצאית המידי לאחורי המדף. שמלת המיני היתה בדרך כלל בגזרת A וללא שרוולים.

Mary Quant


Jane Birkin
Mondrian Dress - YSL - 1965
בשנת 1964, המעצב הצרפתי אנדרה קורג'ס הציג את "מראה החלל" שלו, עם חליפות מכנסיים, מגפיים לבנים, משקפי מגן, ושמלות בצורת קופסה, כשאורך המכפלת  הורם בעוד 3 סנטימטרים מעל הברך. אלה נוצרו בעיקר בצבעי ניאון ובדים מבריקים כגון PVC ופאייטים.


André Courrèges
André Courrèges
(Jane Birkin, Vogue 1965 (Photo by David Bailey
Paco Rabanne - 1966
בשנת 1966, עידן החלל הוחלף בהדרגה על ידי סגנון אדוארדי, (המלך אדוארד מלך על בריטניה מ- 1901-1910), עם גברים בחליפות רכיסה כפולה של קטיפה כתושה או דפוסי פסים, מותניות ברוקד, חולצות עם צווארונים מסולסלים, והשיער ארוך ומכסה צוואר.. גיטריסט הרולינג סטונס - בריאן ג'ונס, גילם את המראה המגונדר הזה.
Brian Jones
נשים הושפעו מדוגמניות העילית של התקופה שכללו את טוויגי, ז'אן שרימטון, ג'ין בירקין, קולין קורבי, פנלופה טרי, וורושקה. 


משמאל לימין עם סיבוב השעון: ,Penelope Tree, Colleen Corby, Twigggy, Jane Birkin, Jean Shrimpton, Veruschka von Lehndoff
שמלות מיני מקטיפה עם צווארוני תחרה וחפתים תואמים, שמלות אוהל רחבות ומכנסי חצאית דחפו הצידה את השמלות הגיאומטריות.


Tent Mini Dress 
ריסים מלאכותיים נהיו באופנה, וכך גם שפתון בצבע בהיר. 
Twiggy
המכפלות המשיכו לעלות, ועד 1968 הם הגיעו הרבה מעל אמצע הירך. שמלות אלו המכונות ה"מיקרו-מיני", פרצו לאחר ש"שמלת המלאך" עשתה את הופעתה בזירת האופנה. השמלה היא שמלת מיקרו-מיני עם גזרה מתרחבת ושרוולים ארוכים ורחבים, לעיתים בעלת שכבה עליונה מתחרה או קרושה, ונלבשה בדרך כלל עם טייטס עם הדפס פסיכדלי כגון אלה שתוכננו על ידי אמיליו פוצ'י.
Angel Dress
בשמלות הערב, הנשים לבשו שמלות בייבי-דול משיפון בעלות כתפיות ספגטי, יחד עם שמלות קוקטייל צמודות לגוף שלעיתים קרובות גם מכוסות תחרה, שרוולים תואמים, וצעיפי נוצות.
Twiggy



בשנת 1964, מכנסי הפעמון, היו אלטרנטיבה חדשה למכנסי הקאפרי של שנות ה- 60 המוקדמות. הם בדרך כלל שולבו עם חולצות שיפון, סוודרים עם צווארון פולו מבצבץ מלמטה או עם חולצות שחשפו את הבטן.
לבישת מחוכים, גרביונים עם תפר, וחצאיות המכסות את הברכיים בוטלו.







הרעיון של קניית בגדים עירוניים, אשר יכולים להיות פונקציונאליים ומשוחקים עם חלקיהם השונים, היה מסקרן וחדשני לנשים בתקופה הזו, בהשוואה לעשור הקודם, שאנשים קנו בגדים ספציפיים רק לאירועים מסוימים.




הלבשה עליונה כללה מעילי גשם מפלסטיק קצרים, מעילים צבעוניים ופרוות מזויפות צבועות היו פופולריות בקרב נשים צעירות.



Twiggy



בשנת 1966, מקטורן בעל צווארון סיני הגיע לזירת האופנה, ונלבש על ידי שני המינים. החליפות היו מאוד מגוונות בצבע, אך היו בפעם הראשונה מחוייטות וצמודות לגוף.



Twiggy

היקף המותנים לנשים נותר לא מסומן ואורך המכפלת התקצר יותר ויותר.



Mary Quant Collection
נעלי נשים כללו סנדלים בעלי עקבים נמוכים, כמו גם מגפיים לבנים שהיו מאד אופנתיים המכונים Go-Go Boots. נעליים, מגפיים ותיקים לעתים קרובות נתפרו מבד דמוי-עור או ויניל. הביטלס לבשו מגפיים אלסטיים עם קצוות מחודדים ועקבות קובניים, אלה היו ידועים כ"מגפי הביטלס"  והועתקו באופן נרחב על ידי גברים צעירים בבריטניה.


Jane Birkin with GO-GO Boots
The Beatles Boots

שנות ה- 60 המאוחרות
בשנות ה-60 המאוחרות החלו תנועות חברתיות שקראו לשחרור מיני, שלום ואהבה חופשית, אנשים אלו מכונים "היפים". ההיפים קראו תיגר על ההבחנה המגדרית המסורתית בין גברים לנשים, והמראה ההיפי האנדרוגיני היה בסגנון. גם גברים וגם נשים לבשו ג'ינס מתרחב בגזרת פעמון, חולצות צבועות ביד וסרטי ראש.


סנדלים היו גם חלק מהמראה ההיפי אצל שני המינים ונשים לעתים קרובות היינו הולכות יחפות, וללא חזייה. ווסטים מעוטרים בחלקם האחורי, גלאביות, טוניקה מעל מכנסי חצאית באורך הרצפה, שבדרך כלל היו עשויים מפוליאסטר או שיפון. הדפסים של פרחים, חיות, הדפסים פסיכודאליים, צמח הקנאביס , ושרוולים שקופים, כל אלה איפיינו את המראה "הוודסטוקי".




פסטיבל וודסטוק 1969, הוא פסטיבל מוזיקה שנערך בין ה- 15-18 באוגוסט 1969 בעיירה בית'-אל במדינת ניו-יורק שבארצות הברית. הפסטיבל נחשב כבולט מבין פסטיבלי הרוק שנערכו בשנות השישים וכאירוע חברתי מעצב של דור שלם בעולם המערבי בכלל ובארצות הברית בפרט. הפסטיבל נחשב כשיא בתרבות האנטי ממסדית שהתפתחה בארצות הברית באותו עשור, שמייצגיה הבולטים היו ההיפים. בעיני רבים נחשב הפסטיבל כאירוע המשפיע והבולט ביותר בהיסטוריה של המוזיקה הפופולרית.














עוד סגנון פופלרי בשנים אלו היה - חצאית מיני מז'מש מלווה בחולצת צווארון גולף, מגפיים מרובעי חרטום, כובע ברט צרפתי, מעילים ארוכים עד לרצפה, לעיתים מעור כבש. מראה זה היה נפוץ מאד אצל נשים ונערות ושנמשך אל תוך שנות ה-70 המוקדמות. 

  


סגנון השיער והתסרוקות

כיסוי הראש השתנה באופן דרמטי לקראת סוף העשור כשהכובעים של הגברים יצאו מהאופנה והוחלפו בבנדנה, אם בכלל. האנשים נתנו לשיערם הארוך לגדול, והאפרו נהיה הבחירה עבור אמריקאים אפריקאים. התסרוקת הפופולריות ביותר עבור גברים לבנים והיספניים, היתה ה- Mop-top, (תסרוקת הפיטרייה) שהחלה כגרסה קצרה סביב 1963 עד 1964, והתפחה לסגנון ארוך יותר במהלך 1965-66, כשבסופו של דבר הגיעה לגרסת ההיפית הפרועה במהלך 1967-69, תקופה שנמשכה עד שנות ה-70 המוקדמות.

שיער הפנים ארך וגברים גידלו פאות לחיים ארוכות, שפמים, וזקני תיש. זקנים ארוכים ומלאים נהיו פופלריים בקרב גברים צעירים במהלך 1966.

משמאל לימין עם כיוון השעון: ג'ים מוריסון, בוב דילן, ג'ון טרוולטה ב"גריז", ג'ימי הנדריקס, להקת הביטלס, ג'ו קוקר בוודסטוק
סגנון השיער הנשי היה מגוון - החל מתסרוקת מנופחת וגבוהה (סגנון איימי ויינהאוס) בתחילת שנות ה- 60, תסרוקות קצרצרות ונעריות (טוויגי, אודרי הפבורן ומיה פארו) באמצע העשור, ועד לשיערם הארוך והחלק של ההיפים בשנות ה- 60 המאוחרות.


משמאל לימין עם כיוון השעון: טוויגי, קולין קורבי, ג'ן שרימפטון, ג'ין בירקין, וורושקה, אודרי הפבורן
בין שני קצוות אלה, תספורת הקארה בגובה הסנטר וכובע הצילינדר המרובע היו אופנתיים גם כן, עקב השפעתה הניכרת של ג'קי קנדי לאורך כל העשור.
Jeckie Kennedy


כך תאמצי את אופנת שנות ה-60:

1. הדפסים גרפיים וגיאומטריים, הדפסי חיות, פייזלי, פרחים, הדפסי all-over.

2. קווים נקיים, עיצוב מינימליסטי, גזרה גיאומטרית


3. צבעים עזים וצבעי ניאון בהירים.




4. מכפלות קצרות - חצאיות ושמלות מיני.


5. צווארונים וקולרים נשיים. צווארון מעוגל או צווארון פיטר-פן.
February 1968, UK Vogue, Fiona Campbell Walter photographed by David Bailey

6. צורות מרובעות - מג'קטי האופנוענים המרובעים, כפתורים בולטים, שרוולים חתוכים וזוויות חדות.


7. פסים

Twiggy
8. סגנון בוהמי-צועני



9.חולצות תחרה לבנות

Colleen Corby
10. חולצות בטן

11. ווסט פרינג'ים


12. שמלת מלאך עם מגפי GO-GO


13. מראה החלל

André Courrèges

14. MOD


15. מכנסי פעמון בשילוב עם חולצת תחרה או עם חולצת בטן





16. בדי ויניל מבריקים




* הכותבת הינה מעצבת אופנה, בעלת חנות בוטיק וסטודיו בתל-אביב ועוסקת גם בסטיילינג אישי.
לאתר וחנות האינטרנט בלינק:tamar-ziv.com

4 תגובות:

  1. מרתקת תודה

    השבמחק
  2. כתבה מקיפה ומרתקת,היה מעניין לקרוא עוד למשל על אקססוריז באותן שנים,למשל עגילים.על תסרוקות,על עיצוב גבות.ועוד....

    השבמחק
  3. כל הכבוד!
    מחקר מקיף ומעניין.

    השבמחק
  4. כיום יש חולצת פולו קצרה עם צוורון דומה

    השבמחק